Na co zwrócić uwagę w kosztorysie ubezpieczyciela?
Po wystąpieniu szkody na pojeździe zostaje wykonany kosztorys ubezpieczyciela ukazujący kwotę bezsporną odszkodowania. Wiele osób nie wie czy jest to kwota zaniżona i czy jest możliwość uzyskania dopłaty. Wtedy kontaktują się z niezależnymi rzeczoznawcami albo kancelarią odszkodowawczą w celu stwierdzenia faktycznego roszczenia. Warto jednak samemu zapoznać się dokładnie z tym dokumentem, przeanalizować go i wtedy podjąć decyzję co do dalszego działania. Na co powinniśmy zwracać uwagę? Jak sami możemy wstępnie przeanalizować kosztorys?
Na rynku rzeczoznawców samochodowych wykorzystuje się głównie dwa systemy eksperckie wyliczające koszt naprawy pojazdu. Są to Eurotax i Audatex.
Stawka i ilość roboczogodzin
W każdym kosztorysie są wypisane wszystkie czynności, które muszą być wykonane w celu naprawy danego elementu. Każda czynności jest opisana w jednostce czasowej (JC). Jedna roboczogodzina (RBG) to najczęściej 10 JC lub 12 JC. Poniżej przedstawiamy przykład opisu działań mechanika oznaczony w kosztorysie:
• PAS BEZPIECZEN PRZ L WYB/WBUD (wybudowanie/wbudowanie) – 3 JC (0,3 RBG)
Niestety nie będąc mechanikiem samochodowym nie mamy pojęcia czy taka ilość roboczogodzin za daną czynność jest odpowiednia czy może została uśredniona lub wręcz zaniżona. Żeby to zweryfikować, musimy skorzystać z usług niezależnego rzeczoznawcy, dobrego mechanika lub kancelarii odszkodowawczej.
Za wykonane czynności przedstawiona jest cena za robociznę związaną z kompleksową naprawą. Stosowane stawki na rynku przedstawiają się następująco:
• 140 zł – 180 zł za RBG w autoryzowanych stacjach obsługi (ASO),
• 95 zł – 110 zł za RBG to stawka średnio rynkowa w Polsce, której uzyskania powinniśmy oczekiwać (stawka w dobrej jakości warsztacie),
• 49 zł – 90 zł za RBG to stawki podawane przez ubezpieczycieli w kosztorysach.
Przykład kosztów robocizny lakierniczej:
Współczynnik 50 zł / RBG
Czas lakierowania: 100 JC
Przygotowanie praca gł. metal: 27 JC
Przygotowanie praca dod. tworzywo: 5 JC
Końcowa robocizna lakier 10 JC/RBG : 132.0 JC
13,2 RBG * 50 zł = 660 zł netto (811,80 zł brutto)
Kwota, której poszkodowani mogą oczekiwać to około 100 zł netto za roboczogodzinę, a więc biorąc pod uwagę uzyskane wyliczenia z powyższego przykładu mamy następujący wynik:
13,2 RBG * 100 zł = 1320 zł netto (1623,60 zł brutto)
Nie trzeba być mistrzem matematycznym, żeby widzieć że w tym przypadku kwota samej robocizny lakierniczej wyliczonej przez ubezpieczyciela jest o połowę niższa niż taka, która powinna się należeć poszkodowanemu. Powinniśmy zwrócić na to uwagę ubezpieczycielowi w odwołaniu od decyzji. Jeżeli jednak nie przyniesie ono skutku, warto rozważyć wykonanie niezależnej opinii rzeczoznawcy lub zlecić sprawę kancelarii odszkodowawczej.
Współczynnik odchylenia i inne rabaty
Przeglądając kosztorys poniżej opisanych kosztów materiału lakierniczego wykorzystanego do naprawy znajdujemy często zapis „współczynnik odchylenia”. Poniżej przykład:
Koszty materiału lakierniczego cena (zł)
Lakierowana nowa część 997.39
Lakierowanie nowej części stopień k1r 485.20
Odnowa lakieru 342.03
Lakierowanie wierzchnie 202.41
Stała materiałowa praca gł. Metal 141.20
Stała materiałowa praca dod. Tworzywo 34.20
Współczynnik odchylenia 60.0 % -880.97
Możemy się zorientować, że zastosowano „rabat” w wysokości 60%, co znacznie zmniejsza kwotę naszego odszkodowania. Z czego to wynika? Otóż w kosztorysie TU na koszt materiału lakierniczego składa się również marża handlowa zarówno hurtowni jak i warsztatu samochodowego, czy koszty czynności dodatkowych. Współczynnik odchylenia ma więc za zadanie wydobyć cenę jedynie lakieru bez kosztów dodatkowych. Niestety w warsztatach mechanicznych nie możemy liczyć na rabaty z tego tytułu. Na szczęście aktualne orzecznictwo sądów pokazuje, że nie ma podstawy do stosowania współczynnika odchylenia.
Części zamienne stosowane w kosztorysie
Pamiętajmy również aby zwrócić uwagę na części, jakie ubezpieczyciel zakwalifikował do naprawy naszego pojazdu i to jakiej są jakości. Po szkodzie na pojeździe należy nam się rekompensata, która będzie pozwalała na przywrócenie stanu pojazdu sprzed szkody. Jeżeli więc nasz pojazd posiadał wyłącznie części oryginalne, to dokładnie takie części zamienne nam się należą. Różnica cenowa między kwotą części oryginalnej nowej a części nowej nieoryginalnej może być bardzo duża i znacznie wypłynąć na kwotę odszkodowania. Niestety ubezpieczyciele często narzucają stosowanie części oryginalnych ale bez loga producenta (Q) lub części nieoryginalnych gorszej jakości (Px). Poniżej znajdują się oznaczenia dotyczące części zamiennych stosowanych w kosztorysie. Warto zwrócić na nie uwagę i rozważyć ewentualne odwołanie od decyzji w przypadku zastosowania nieodpowiedniej jakości części.
O – części zamienne oryginalne sygnowane logiem producenta pojazdu,
Q – części zamienne o identycznej jakości jak oryginalne, ale sygnowane logiem producenta części na pierwszy montaż pojazdu,
P lub P z rozszerzeniem literowym (PJ, PT, PC) – części zamienne alternatywne o porównywalnej jakości.
Każdej osobie poszkodowanej należy się uczciwa kwota odszkodowania pozwalająca na pełną rekompensatę szkody. Po otrzymaniu kosztorysu spróbujmy dowiedzieć się jak najwięcej i zebrać argumenty potrzebne w walce o dopłatę odszkodowania. Jeżeli sami nie mamy potrzebnej wiedzy albo nie mamy czasu się tym zając, możemy zlecić sprawę specjalistom, którzy uzyskają dla wyższe odszkodowanie.
Jeżeli chcesz aby Twój kosztorys sprawdził rzeczoznawca, napisz do nas.