Poradnik poszkodowanego Szkoda na pojeździe

Zaniżony kosztorys. Kiedy można uzyskać dopłatę do odszkodowania?

Kierowcy posiadający samochód obowiązkowo opłacają ubezpieczenie od odpowiedzialności cywilnej. Myślimy że coroczne, coraz to wyższe składki zapewnią nam satysfakcjonujące odszkodowanie w momencie, kiedy dojdzie do szkody na naszym pojeździe. Niestety nie zdajemy sobie sprawy, że teoretycznie prosta procedura uzyskania pieniędzy w trakcie trwania mocno się komplikuje. Często dopiero konfrontując kwotę widniejącą w kosztorysie ubezpieczyciela ze stawką, którą na zaprawę pojazdu podaje warsztat mechaniczny orientujemy się, że jest to kwota znacznie zaniżona. Kiedy możemy uzyskać od ubezpieczyciela wyższą kwotę odszkodowania? Na co zwrócić uwagę?

Części zamienne zakwalifikowane do naprawy

Rzeczoznawca zatrudniony przez Towarzystwo Ubezpieczeniowe przyjeżdża po szkodzie na oględziny i przygotowuje kosztorys. Po jego otrzymaniu warto zwrócić uwagę za części zamienne do wymiany i skonfrontować je z faktycznymi uszkodzeniami. Niestety często zdarza się, że w zestawieniu nie są uwzględnione wszystkie części. W tym przypadku ważna jest dokumentacja ze zdarzenia, czyli zdjęcia uszkodzeń wykonane bezpośrednio po kolizji czy notatka policyjna. Warto też udać się do warsztatu mechanicznego, który będzie naprawiał szkodę i wezwać rzeczoznawcę na ponowne oględziny wskazując niezawarte elementy. Takie zachowanie nie zawsze przynosi spodziewane efekty. Jeżeli jesteśmy pewni, że dane uszkodzenia powstały w trakcie danego zdarzenia, to możemy również zlecić opinię niezależnemu rzeczoznawcy od spraw rekonstrukcji zdarzeń i ten dokument przedstawić ubezpieczycielowi przy odwołaniu od decyzji.

Jakość części zakwalifikowanych do naprawy

Odszkodowanie za uszkodzony samochód ma za zadanie przywrócić jego stan sprzed szkody. W kosztorysach ubezpieczyciela notorycznie widnieją nieoryginalne części zamienne. Jeżeli elementy uszkodzone były częściami oryginalnymi zamontowanymi od nowości albo wymienionymi później w autoryzowanym serwisie, to powinniśmy otrzymać możliwość zakupu części o takiej samej jakości. Elementy nieoryginalne są gorszej jakości a co za tym idzie, są dużo tańsze. Zarówno serwisy jak i warsztaty mechaniczne nie polecają użycia takich części, bo nie przywracają one stanu sprzed szkody. W takich wypadkach należy się odwołać od decyzji ubezpieczyciela i ubiegać się o pełną rekompensatę. Pamiętajmy że za niszą kwotę naprawimy pojazd na gorszej jakości materiałach. Wtedy nasz pojazd nie tylko będzie powypadkowy, ale również znacznie straci na wartości.

Rabaty stosowane przez ubezpieczycieli

Wiele osób patrząc w kosztorys ubezpieczyciela widzi zastosowane rabaty na materiał lakierniczy, na części zamienne czy całość naprawy. Jest to najczęściej przedział od 20% do aż 60%, więc różnica w kwocie odszkodowania jest często znaczna. Udając się do warsztatu mechanicznego nie uzyskamy takich rabatów. Ubezpieczyciele zapewniają, że w ich partnerskich warsztatach można takie rabaty uzyskać. Czy tak jest rzeczywiście? Niestety wiele poszkodowanych spotkało się z tym, że takich rabatów faktycznie się nie uzyskuje. Warto zwrócić na to uwagę i wskazać to ubezpieczycielowi przy ewentualnym odwołaniu.

Utrata wartości handlowej pojazdu

Po każdej kolizji czy wypadku samochód traci na wartości. Jednak odszkodowanie za ten fakt możemy uzyskać tylko w określonych sytuacjach. Takie roszczenie należy nam się wtedy, gdy nasz pojazd jest użytkowany mniej niż 6 lat i gdy nie wystąpiła wcześniej inna szkoda. Odszkodowanie za utratę wartości handlowej samochodu możemy uzyskać tylko raz. Nawet w wypadku drugiej szkody w trakcie sześciu lat eksploatacji nie możemy liczyć na wypłatę tego roszczenia. Niestety ubezpieczyciele niechętnie wypłacają świadczenia z tego tytułu. Aby je otrzymać zgłośmy to roszczenie ubezpieczycielowi wraz z informacją, że pojazd przed obecną szkodą był bezwypadkowy, a takie zdarzenie znacznie wpłynie na wartość samochodu. Jeżeli spotkamy się z odmową wypłaty, możemy skorzystać z usług niezależnego rzeczoznawcy i zlecić wykonanie w systemie eksperckim wyceny wartości pojazdu przed szkodą oraz po szkodzie aby wykazać spadek wartości.

Zaniżenie odszkodowania przy szkodzie całkowitej

W przypadku szkód, w których wartość naprawy przekroczyłaby wartość pojazdu mamy do czynienia ze szkodą całkowitą. Kwota odszkodowania powstaje przy odjęciu wartości wraku od wartości pojazdu przed szkodą. Ubezpieczyciel może zaniżyć to roszczenie zaniżając wartość pojazdu lub zaniżając potencjalną kwotę pojazdu uszkodzonego. W ten sposób osoba poszkodowana nie ma możliwości zakupu pojazdu o takiej samej klasie i w podobnym stanie co samochód poprzedni.

Czy warto sprzedać szkodę firmie odszkodowawczej?

Poszkodowanemu należy się rekompensata poniesionych strat. Jeżeli Towarzystwo Ubezpieczeniowe nie będzie skłonne ich pokryć mamy do wyboru udanie się na drogę sądową lub zlecenie poprowadzenia takiej sprawy kancelarii odszkodowawczej. Wierzytelność w stosunku do ubezpieczyciela można również sprzedać, jeżeli nie mamy czasu i ochoty brać udziału w postępowaniu sądowym. Więcej dowiesz się w artykule poświęconym tzw. dopłatom do odszkodowań z OC.

Chcesz zweryfikować swój kosztorys, skontaktuj się z ekspertem Fundacji.