Wypadek przy pracy

Odszkodowanie za wypadek przy pracy?

Bezpłatna analiza
ekspertów Fundacji

Skorzystaj z bezpłatnej pomocy

Dlaczego warto skorzystać z bezpłatnej pomocy Fundacji?

Niezależne doradztwo pro bono

Fundacja LexHelper nie prowadzi działalności gospodarczej, prowadzi działania w celu realizacji celu popularyzacji wiedzy i informacji prawnej

Analiza dokumentacji

Ekspert prawny Fundacji analizuje dokumentację i przedstawia możliwości rozwiązania problemu prawnego w oparciu o przepisy prawa

Doradztwo

Doradzamy jak sprawnie rozwiązać problem prawny, pomagamy w finansowaniu procesu i organizujemy pomoc prawną

Wypadek przy pracy a prawa pracownika

Pracownicy, którzy ulegli wypadkom nie z własnej winy mogą walczyć o odszkodowanie z ZUS oraz zadośćuczynienie od pracodawcy. W takim przypadku warto pamiętać czym jest wypadek przy pracy. Definiowany jest jako zdarzenie nagłe, spowodowane przyczyną zewnętrzną oraz związane z wykonywaniem czynności związanych z pracą. Jeżeli w wypadku przy pracy doznałeś obrażeń, możesz mieć prawo walczyć o odszkodowanie i zadośćuczynienie.

Kiedy starać się o odszkodowanie po wypadku w pracy?

  • gdy wypadek został uznany za wypadek przy pracy;
  • gdy doznałeś obrażeń fizycznych i jesteś niezdolny do pracy;
  • gdy w wypadku przy pracy śmierć poniosła bliska Ci osoba;
  • gdy od zdarzenia nie minęło 3 lata (w przypadku niewielkich obrażeń) lub 20 lat (jeżeli wypadek był przestępstwem);
  • gdy wypadek spowodował inwalidztwo.
Odszkodowanie z ZUS
Jeżeli protokół powypadkowy lub karta wypadku stwierdzi przyczynę zewnętrzną, a zaraz odpowiedzialność za wypadek będzie spoczywała na pracodawcy lub współpracowniku, poszkodowany może ubiegać się o jednorazowe odszkodowanie z ZUS.
Zadośćuczynienie od pracodawcy

Odszkodowania od pracodawcy lub od jego ubezpieczyciela mają charakter dodatkowy i można o nie wystąpić dopiero po zakończeniu postępowania odszkodowawczego w ZUS.

Czy można starać się o odszkodowanie za pracę “na czarno”?

Tak, jeżeli pracownik wykaże, iż faktycznie wykonywał powierzone czynności, będzie posiadał świadków zdarzenia, odpowiednią dokumentację medyczną. W takich przypadkach również konsultujemy poszkodowanych.

Dokumenty niezbędne do dochodzenia roszczeń po wypadku

karta wypadku lub protokół powypadkowy;

oświadczenia świadków;

umowa o pracę lub zlecenie;

dokumentacja medyczna potwierdzająca doznane szkody przez pracownika (np. historia choroby, wypisy ze szpitali);

zwolnienia lekarskie ZUS ZLA (L4).

Jeżeli nie wiesz czy przysługuje Ci prawo do odszkodowania, skonsultuj wypadek z Fundacją LexHelper.

Opinie poszkodowanych w wypadkach przy pracy o pomocy Fundacji

Upadek z drabiny w pracy
Pracowałem na wysokości na czarno. Pracodawca długo zwlekał z umową, choć wiem że mi się należała. Spadłem z wysokości - drabina na której stałem była zniszczona i zużyta. Protokół powypadkowy stwierdzał winę pracodawcy. Fundacja pomogła mi walczyć o swoje prawa.
cropped-ij.jpg
Michał
Rzeszów
Amputacja ręki w fabryce
Pracowałem na linii produkcyjnej. W trakcie pracy maszyna wciągnęła mi rękawicę, ostatecznie obcinając całą lewą dłoń. Zadzwoniłem do Fundacji po pomoc i ją uzyskałem.
cropped-ij.jpg
Henryk
Łask
Wypadek na budowie
Fundacja pomogła mi skonsultować mój protokół powypadkowy. Pracodawca błędnie go wystawił. Po poprawkach prawników Fundacji wiem, że dostanę odszkodowanie.
cropped-ij.jpg
Jacek
Lublin