Szkoda na pojeździe

Jak czytać kosztorys szkody na pojeździe?

Kosztorys rzeczoznawcy jest podstawowym dokumentem stwierdzającym rozmiar szkody w pojeździe oraz przewidującym koszty naprawy. W polskich realiach to najczęściej ubezpieczyciel wykonuje kosztorys rzeczoznawczy. W innych krajach europejskich, jak np. w Niemczech przyjęto, iż poszkodowany może wykonać również własny kosztorys w celu przedstawienia kosztów naprawy pojazdu.

Nie ulega wątpliwości, iż umiejętność czytania kosztorysu bezpośrednio wpływa na wysokość uzyskanego odszkodowania. Jeżeli poszkodowany będzie chciał się odwołać niezbędne jest użycie argumentów technicznych i bezpośredniego odwołania do kosztorysu przedstawionego przez ubezpieczyciela.

Na co zwrócić uwagę czytając kosztorys ubezpieczyciela?

Kosztorys składa się z kilku części, każda z nich jest ważna i zawiera istotne informacje dla obliczenia całkowitej kwoty odszkodowania. W zależności od oprogramowania w jakim kosztorys będzie wykonany, jego konstrukcja będzie odrobinę inna, jednak informacje w nim zawarte będą podobne.

Dane pojazdu w kosztorysie

Przede wszystkim poszkodowany powinien zwrócić uwagę na dane pojazdu podane w kosztorysie. Bywa, iż zawarte dane są nieprawidłowe. Może to dotyczyć modelu pojazdu, roku produkcji, specyfikacji czy przebiegu. To wszystko wpływa na wartość pojazdu i może też prowadzić do powstania szkody całkowitej poprzez zaniżenie jego wartości. Jeżeli dane pojazdu są nieprawidłowe – zwróć na to uwagę ubezpieczycielowi aby dokonał stosownych poprawek.

Stawka roboczogodzin (RBG) mechanika, blacharza, lakiernika

Jest to jeden z podstawowych czynników wpływających na odszkodowanie. Wiadome jest, iż stawki RBG zależą od wielu czynników, m.in. specjalizacji warsztatu, wyposażenia, doświadczenia, marki, regionu. W praktyce stawki warsztatowe wahają się od 100 zł (zwykły warsztat) do 250 zł (ASO – Autoryzowane Stacje Obsługi). W tym przypadku bywa, iż ubezpieczyciele znacznie manipulują wartością roboczogodzin w celu zaniżenia szkody częściowej (zaniżenie RBG) lub uzyskania szkody całkowitej (zawyżenie RBG).
Stawka RBG podana jest w kosztorysie na pierwszej stronie lub ostatniej stronie – podsumowaniu kosztów naprawy.

Zastosowanie części zamiennych w pojeździe

Innym elementem wpływającym na wysokość odszkodowania są zastosowane w kalkulacji części. Odkodowanie części bez użycia specjalistycznego oprogramowania nie jest proste, ponieważ ubezpieczyciele coraz częściej ukrywają specyfikacje użytych części. W prawidłowo wykonanym kosztorysie odnajdziemy jednak takie oznaczenia jak: O (oryginał), Q (część oryginalna bez logo producenta, również stosowana przy pierwszym montażu pojazdu), oraz części o gorszej jakości – P, PJ, PT. Obok oznaczenia rodzaju części pojawia się jej dostawca, np. POLCAR, INTERCARS, czy też nazwa producenta pojazdu – FIAT, BMW, AUDI. Tutaj należy zwrócić uwagę, iż dostawcą części oryginalnych będzie zawsze producent, zatem w kosztorysie obok części O, powinna znaleźć się nazwa marki pojazdu.
W tym miejscu warto dodać, iż cena części gorszej jakości to nawet 30% ceny części oryginalnej, dlatego tak ważne jest użycie części oryginalnych w naprawie (o ile wcześniej zostały stwierdzone w pojeździe).

Amortyzacje i rabaty zastosowane w kosztorysie

Poszkodowany analizując kosztorys powinien również zwrócić uwagę na rabaty sieci naprawczych, rabaty na części i amortyzacje. Są ona zazwyczaj widoczne na końcu kosztorysu, gdzie podane są w wartości procentowej.

Czy warto skorzystać z pomocy rzeczoznawcy w ocenie kosztorysu?

Jeżeli poszkodowany nie posiada samodzielnie odczytać kosztorysu, warto aby poradził się rzeczoznawcy samochodowego. Profesjonalna ocena odpowie na pytanie jak bardzo zaniżono koszty naprawy pojazdu.