Praca na czarno w Niemczech a odszkodowanie
Co w sytuacji gdy poszkodowany pracownik (nie tylko Polak) nie był zatrudniony legalnie na terenie Niemiec i uległ wypadkowi? Czy ma prawo do odszkodowania i zadośćuczynienia? Kto je wypłaci i w jakiej wysokości?
Podstawa prawna roszczeń po wypadku przy pracy w Niemczech
„Wypadek przy pracy to wypadek, który poniosła osoba ubezpieczona w ramach wykonywania czynności podlegających ubezpieczeniu. Wypadek to czasowo ograniczone, oddziałujące z zewnątrz na ciało zdarzenie, prowadzące do uszkodzenia ciała lub do śmierci” (§ 8 ust. 1 Siódmej Księgi Kodeksu Socjalnego, Sozialgesetzbuch VII, w skrócie: SGB VII).
Paragraf 104 ust. 1 Kodeksu socjalnego (ks) VII Księgi jasno mówi, że pracodawca nie ponosi odpowiedzialności cywilnej za wypadki przy pracy na zasadzie winy, chyba że działał umyślnie, tutaj co ważne niedbalstwo pracodawcy nie pociąga za sobą jego odpowiedzialności cywilnej.
Wypadki kwalifikuje się jako wypadki przy pracy, jeżeli pracownik wykonuje czynności wyliczone w § 2 i § 3 oraz § 6 ks VII. Fakt, że pracownik pracuje nielegalnie, nie wyklucza go od ustawowego ubezpieczenia od wypadku a samo naruszenie ustawy o zwalczaniu pracy nielegalnej czy innych przepisów nie ma tu znaczenia.Sprawdź swoje prawa po wypadku w Niemczech
Świadczenia z kasy wypadkowej w Niemczech
Pracownikowi z tytułu wypadku przy pracy przysługują w pierwszej kolejności świadczenia z kasy wypadkowej (Unfallversicherung). Każda branża posiada swoją własną kasę (budowlanka to Berufsgenossenschaft Bau, kierowcy i inny pracownicy branży logistycznej to Berufsgenossenschaft Verkehr a pracownicy rolni to Landwirtschaftliche Berufsgenossenschaft).
Normalnie przez pierwsze 6 tygodni niezdolności do pracy z tytułu wypadku poszkodowany pracownik otrzymuje pełne wynagrodzenie od swojego pracodawcy. Od siódmego tygodnia wypłatę przejmuje kasa wypadkowa. Kasa płaci 80 % średniego wynagrodzenia z ostatnich trzech miesięcy pracy przed wypadkiem.
Roszczenia pokrywane przez kasę wypadkową w Niemczech to:
- pokrycie kosztów leczenia skutków wypadku i ewentualnej rehabilitacji;
- wypłatę części wynagrodzenia w trakcie leczenia i rehabilitacji;
- rentę wypadkowa;
- dopłaty do kosztów opieki w przypadku trwałego uszczerbku na zdrowiu;
- zasiłek pogrzebowy.
Lekarz AOK
Jedną z podstawowych zasad obowiązujących dla wypadków przy pracy jest konieczność wizyty u lekarza orzecznika ubezpieczeń wypadkowych. Jest to lekarz, który jest wyspecjalizowany w zakresie tego typu wypadków i zgłasza wypadek przy pracy do stowarzyszenia branżowego dla ubezpieczenia następstw nieszczęśliwych wypadków.
Konsekwencja po wypadku przy pracy dla pracodawcy
Składki na ustawowe ubezpieczenie od wypadków są płacone przez pracodawcę, w przypadku zatrudnienia na czarno pracodawca jest zobowiązany zapłacić karę oraz uregulować nie opłacone składki.