Odszkodowanie za wypadek przy pracy w Anglii
Jak wszędzie tak i w UK niektóre wypadki przy pracy mają charakter nieszczęśliwego wypadku, natomiast inne są wynikiem zaniedbania ze strony pracodawcy lub z powodu niedbalstwa współpracownika. Warto wyjeżdżając do pracy granicę poznać nie tylko zwyczaje obywateli miejsca docelowego ale także warto zapoznać się z obowiązującymi procedurami i przepisami prawa.
Co zrobić gdy doszło do wypadku w pracy w Wielkiej Brytanii:
- zgłosić zdarzenie pracodawcy (każdy wypadek, który nastąpił w miejscu pracy musi zostać odnotowany w książce wypadków (Accident Report Book). Każde poważne zdarzenie gdzie pracownik doznał ciężkich obrażeń, pracodawca jest zobowiązany zgłosić do Incident Contact Centre (Health and Safety Executive));
- nie wolno podpisywać żadnych dokumentów, które nie są zrozumiałe przez poszkodowanego oraz nie są zgodne z prawdą;
- warto spisać dane kontaktowe świadków zdarzenia i zdjęcia miejsca wypadku;
- koniecznie udać się do szpitala lub swojego lekarza;
- zgłoś roszczenie o odszkodowanie.
Każdy pracodawca w Anglii ma obowiązek posiadać polisę ubezpieczeniową, na wypadek gdyby pracownik uległ wypadkowi w pracy czy zapadł na chorobę zawodową.
Poszkodowany pracownik, który obawia się o stratę pracy gdy zgłosi szkodę ubezpieczycielowi, powinien być spokojny jeżeli pracuje minimum 12 miesięcy u danego pracodawcy. W takiej sytuacji przedsiębiorca nie ma prawa zwolnić go z powodu, że wystąpił przeciwko niemu z roszczeniem odszkodowawczym.
Definicja wypadku przy pracy
W Anglii i Walii o odszkodowanie za wypadek w pracy można ubiegać się o ile do zdarzenia doszło w co najmniej 50% nie winy poszkodowanego. Przyczyny wypadku, które kwalifikują go jako wypadek przy pracy to:
- wadliwy sprzęt, brak serwisu, luźne części, brak zabezpieczeń, wada mechaniczna sprzętu;
- wykonywanie czynności, na które nie ma pracownik przeszkolenia;
- z winy współpracownika, który przez swoją nieuwagę przyczynił się do wypadku przy pracy;
- z winy przełożonego – jeżeli wiedząc o jakimkolwiek uszkodzeniu urządzenia nakazuje pracować na nim, lub każe wykonywać czynności niezgodnie z procedurami a tym samym zagrażając zdrowiu i życiu,
- jeżeli pracownik zgłosił przełożonemu ograniczenia zdrowotne, które nie pozwalają na wykonywanie pewnych czynności a mimo wszystko został zmuszony do ich wykonywania.
Roszczenia powypadkowego za wypadek w pracy w UK
Poszkodowany pracownik w wypadku przy pracy w Wielkiej Brytanii może przede wszystkim dochodzić odszkodowania za urazy i obrażenia, które pojawiły się w związku ze zdarzeniem oraz zwrot kosztów leczenia, rehabilitacji, dojazdów do szpitala, lekarza lub na zabiegi.
Pozostałe roszczenia to:
- odszkodowanie za niezdolność do pracy w wyniku niepełnosprawności spowodowanej wypadkiem w pracy;
- odszkodowanie za utratę dochodów w wyniku niezdolności do pracy;
- odszkodowanie za zniszczenie mienia w wyniku wypadku np. zegarek czy obrączka.
Wysokość odszkodowania za wypadek w pracy w Anglii
Na wysokość odszkodowania mają wpływ takie elementy jak:
- rodzaj urazów;
- treść raportu lekarskiego;
- wpływ wypadku na zdrowie psychiczne poszkodowanego;
- forma podjętego leczenia i jego długość;
- straty finansowe wynikające z nieobecności w pracy;
- koszty leczenia i dojazdów do lekarza itp.
Skonsultuj sprawę wypadku przy pracy w Anglii bezpłatnie.