Poradnik poszkodowanego

Odszkodowanie za nieudany urlop

Wielu z nas korzysta z usług turystycznych, oferowanych przez biura podróży. Zwłaszcza w okresie wakacji i ferii zimowych. Jednak nie zawsze możemy liczyć na właściwy poziom oferowanych usług. Zapłaciliśmy za pokój z widokiem na ocean, a tymczasem z okien naszego apartamentu rozpościera się krajobraz, w którym dominują kontenery, wypełnione odpadami z hotelowej kuchni. Zarezerwowaliśmy pokój w pięciogwiazdkowym hotelu, a na miejscu okazało się, że nie działa klimatyzacja, a pod łóżkiem zalęgły się karaluchy.

Powyżej przytoczone sytuacje, to tylko kilka przykładów z szerokiej gamy zaniedbań, które serwują nam niektóre nierzetelne biura podróży. Warto zatem wiedzieć o swoich prawach.

Jakie roszczenia przysługują za zmarnowany urlop?

Odszkodowanie, wyliczane zazwyczaj na podstawie zapisów Tabeli frankfurckiej, powstałej na zlecenie Izby Cywilnej Sądu Krajowego w Niemczech, która w 2003 r. została uznana przez Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów za podstawę do rozstrzygania sporów między biurami podróży i ich klientami.

Zadośćuczynienie pieniężne za zmarnowany urlop, odpowiadające doznanej krzywdzie, wynikającej ze stresu i rozgoryczenia.

Komu zgłosić nieprawidłowości?

Bardzo ważną kwestią, która nierzadko decyduje o zasadności roszczeń, jest zgłoszenie (najlepiej pisemne) reklamacji rezydentowi biura podróży, który przebywa w hotelu lub miejscowości, do której przyjeżdżają turyści.

Jeżeli interwencja u rezydenta nie przyniosła oczekiwanych rezultatów, wówczas turyści mają możliwość zgłoszenia w terminie 30 dni od powrotu z urlopu, zgłoszenia reklamacji bezpośrednio do biura podróży. Następnie, biuro ma 30 dni na udzielenie odpowiedzi na złożoną reklamację. Jeśli w tym czasie nie otrzymamy odpowiedzi, wówczas przyjmuje się, że reklamacja została uwzględniona.

W sytuacji, kiedy biuro nie uwzględni reklamacji, wówczas należy skierować sprawę do sądu.

Wybrane przykłady nieprawidłowości na podstawie Tabeli Frankfurckiej wraz z wysokością należnego odszkodowania (wskazany % wartości zapłaconej ceny urlopu):

  • Zbyt duża odległość od plaży: 5-15%
  • Inne piętro, aniżeli w umowie: 5-10%
  • Pokój 4 – osobowy zamiast 2 – osobowy: 20-30%
  • Brak balkonu: 5-10%
  • Brak łazienki w pokoju: 15-25%
  • Brak klimatyzacji: 10-20%
  • Robactwo: 10-50%
  • Złe sprzątanie: 10-20%
  • Hałas w nocy: 10-40%
  • Zepsute posiłki: 20-30%

Jeżeli chcesz skonsultować swój przypadek z ekspertami Fundacji, zgłoś sprawę.

Autor: radca prawny Mariusz Mazurek