Wypadek przy pracy we Francji
Polska od 1-go maja 2004 roku jest członkiem Unii Europejskiej, wówczas przed Polakami otworzył się nowy rynek pracy. Jednym z najczęściej wybieranych krajów oprócz Wielkiej Brytanii, i Niemiec była Francja. Wybierając zagranicę jako nowy dom i miejsce pracy, warto wiedzieć jakie jest prawo w danym państwie oraz jak zachować się w różnych sytuacjach np. po wypadku przy pracy.
Definicja wypadku przy pracy
We Francji wypadkiem przy pracy jest każdy wypadek jaki ma miejsce w miejscu pracy, niezależnie od jego przyczyny. Czyli do zdarzenia może dojść:
- w miejscu pracy;
- podczas podróży służbowej;
- w drodze do i z pracy (musi to być najkrótsza i bezpośrednia droga, wyjątkiem jest wypadek w drodze do i z pracy w trakcie której poszkodowany np. robił zakupów czy odwoził dziecko do szkoły/przedszkola/żłobka).
Kogo dotyczy wypadek przy pracy
Osoba poszkodowana w wypadku przy pracy w momencie zdarzenia staje się pracownikiem chronionym, czyli nie można jej zwolnić z pracy. Inaczej wygląda to w momencie zdarzenia w drodze do lub z pracy. Status poszkodowanego może nabyć:
- pracownik najemny (również w okresie próbnym);
- osoba korzystająca z RSA i wykonujące aktywność umożliwiającą integrację zawodową;
- bezrobotny w trakcie wykonywania czynności wskazanych przez Pôle emploi (pośrednika);
- uczeń szkoły technicznej i zawodowej;
- uczeń i student – ofiar wypadków zaistniałych podczas lekcji, wykładów, szkoleń i staży.
Podsumowując umowa o pracę a dokładnie rodzaj umowy nie ma tu znaczenia (CDD, CDI, praca doraźna/Intérime).
Świadczenia po wypadku przy pracy
Poszkodowany w wyniku wypadku przy pracy może dochodzić takich roszczeń jak:
- zasiłek z tytułu niezdolności do pracy z ubezpieczenia społecznego za każdy dzień niezdolności do pracy (do 28 dni zwolnienia jest to 60% pensji, od 28 dni jest to 80% wynagrodzenia) – zasiłek wypłacany jest co 14 od pierwszego dnia po wypadku;
- zwrot 100% kosztów leczenia powypadkowego (konsultacje medyczne, hospitalizacja, transport medyczny);
- zwrot nawet do 150% kosztów związanych z zakupem artykułów rehabilitacyjnych (protezy dentystyczne, wózki inwalidzkie itd.);
- renta lub odszkodowanie pieniężnego w przypadku wystąpienia trwałego uszczerbku zdrowia lub utraty zdolności do pracy;
- renta dla członków rodziny pracownika, w przypadku wypadku przy pracy ze skutkiem śmiertelnym.